Opvragen persoonsgegevens

Documenten

Wat is het?

De gemeente houdt over alle inwoners persoonsgegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens heeft de gemeente nodig als je bijvoorbeeld gaat trouwen of wanneer jouw paspoort verloopt. Als dit nodig is, kan de gemeente jouw gegevens ook delen met andere overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, justitie of de politie. Of met organisaties zoals pensioenfondsen en woningcorporaties.

Bekijk welke organisaties jouw persoonsgegevens kunnen krijgen op de website van de Rijksoverheid.

Welke gegevens er van jou en jouw minderjarige kinderen in de BRP staan, vind je door in te loggen op MijnOverheid.

Wat moet ik doen?

  • Via MijnOverheid kun je zelf jouw gegevens of die van jouw minderjarige kinderen bekijken:
    • Log in met jouw DigiD.
    • Klik op ‘Identiteit’. Daarna kun je onder het kopje 'Gedeelde persoonsgegevens' jouw gegevens bekijken. 

Extra informatie

  • Als je op zoek bent naar de persoonsgegevens uit de BRP van een ander, geef je bij de gemeente aan waarvoor je de gegevens nodig hebt.
  • De persoon die je zoekt moet hiervoor toestemming geven.
  • De gemeente bepaalt of je de gevraagde informatie krijgt:
    • Je krijgt alleen informatie als je een persoonlijke, niet-commerciële reden hebt.
    • Je kunt alleen standaardgegevens krijgen, zoals naam, geboortedatum, adres, woonplaats of overlijdensdatum.
    • Je krijgt geen informatie als de persoon om geheimhouding van zijn of haar persoonsgegevens heeft gevraagd.
  • Als de gemeente jouw verzoek om informatie afwijst, kun je binnen 6 weken bezwaar maken.