Vergunningen en meldingen worden behandeld door de afdeling VTH Bladel. Wil je meer informatie of een afspraak maken? Neem dan op werkdagen tussen 9 en 12 uur telefonisch contact op via 0497 - 36 16 36 of maak een afspraak via het contactformulier.

Wat is het?

Als je alcohol verkoopt of schenkt, heb je een alcoholvergunning nodig van de gemeente. Als je alcohol wilt schenken tijdens een evenement, moet je een ontheffing bij de gemeente aanvragen.

Twee soorten Alcoholvergunningen

  • Voor commerciële bedrijven, zoals cafés, restaurants, slijterijen, hotels
  • Voor paracommerciële bedrijven, zoals buurthuis, sportkantine, museum

Voor deze aanvraag heb je eHerkenning nodig met betrouwbaarheidsniveau 2+. Heb je nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning(externe link).

Alcoholvergunning aanvragen voor commerciële bedrijven

Of ben je op zoek naar:

In de volgende gevallen heb je geen vergunning nodig

Wanneer je zwak-alcoholhoudende drank verkoopt buiten een horecabedrijf om, mag de drank niet geopend of gedronken worden in het pand waar het verkocht wordt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij:

  • supermarkt
  • levensmiddelenwinkel
  • snackbar
  • traiteur
  • tabakspeciaalzaak
  • slijterij

Hoe werkt het?

Met een alcoholvergunning mag je alcohol verkopen en schenken aan personen van 18 jaar en ouder.

Je kunt de vergunning krijgen als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Je personeelsleden zijn 16 jaar of ouder.
  • Je barmedewerker onder de 18 jaar mag alcohol verkopen, maar niet drinken.
  • Alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar en hebben een SVH Verklaring Sociale hygiëne(externe link) of Verklaring Vakbekwaamheid. Dit kun je opzoeken in het Register Sociale Hygiëne(externe link).
  • Geen van de leidinggevenden heeft een strafblad.
  • In je zaak moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn. Deze leidinggevende staat ook vermeld op je vergunning.

Wat moet ik doen?

Je vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Doe dit in de gemeente waar je horecabedrijf is gevestigd.

Bibob-toets

Na het aanvragen van een alcoholvergunning wordt er een Bibob-toets uitgevoerd. De Bibob formulieren kun je vinden bij het tabje Digitaal aanvragen. Daarmee beoordeelt de gemeente de betrouwbaarheid van je onderneming. Als er bijvoorbeeld sprake is van een crimineel verleden, kan de gemeente besluiten om je geen vergunning te geven.

Nieuwe leidinggevende altijd melden

Als er een nieuwe leidinggevende bijkomt, moet je dit melden bij de gemeente. Je hoeft hiervoor geen nieuwe vergunning aan te vragen. Je kunt dit doen onder het kopje 'Wat is het?'.

Digitaal aanvragen

Hieronder vind je pdf-files van de Bibob-formulieren. Je kunt het formulier digitaal invullen, uitprinten om een handtekening te zetten, scannen en vervolgens mailen naar vergunningen@bladel.nl of per post opsturen.

Wat heb ik nodig?

  • Plattegrond van de ruimte(n), inclusief aanduiding van functie van de ruimte(n), de afmetingen en oppervlakten;
  • Door beide partijen getekend koop-, pacht-, of huurcontract of het eigendomsbewijs van het pand (indien van toepassing);
  • Plattegrond van het terras (indien van toepassing);
  • Statuten van de vereniging of besloten vennootschap (indien van toepassing);
  • Oprichtingsakte van de besloten vennootschap i.o. (indien van toepassing).

Kosten

Het tarief voor het in behandeling nemen van een:

  • aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet bedraagt € 599,50;
  • aanvraag tot het wijzigen van de vergunning op grond van artikel 30 van de Alcoholwet (wijzigen inrichting) bedraagt € 210,65;
  • aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid van de Alcoholwet (wijzigen aanhangsel) bedraagt € 210,65.

Hoe lang duurt het?

  • Je krijgt binnen 8 weken bericht.

Bezwaar maken

Als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente kun je binnen 6 weken bezwaar maken.