Trouwen op locatie
Er is een toenemende behoefte van bruidsparen om zelf een trouwlocatie te kiezen. Burgemeester en wethouders willen daarmee rekening houden en bieden de mogelijkheid om buiten het gemeentehuis te trouwen. De locatie die het bruidspaar kiest, moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen (bijvoorbeeld op het gebied van brandveiligheid en toegankelijkheid).
Wat moet ik doen?
Tot tien weken voor de huwelijksdatum kan het bruidspaar een verzoek indienen om een locatie aan te wijzen als trouwlocatie. Een vertegenwoordiger van de gemeente bezoekt de locatie en beoordeelt of deze voldoet aan de voorwaarden. Bij geschiktheid wordt de locatie door de gemeente formeel aangewezen als trouwlocatie.
Indien je in de gemeente Bladel wilt trouwen, dien je vooraf telefonisch contact op te nemen om een huwelijksdatum en tijdstip te reserveren. Laat je gegevens achter en wij bellen je voor het maken van de afspraak:
Kosten
Toeslag op locatie: € 93,00
Documenten
Document download informatie:
- Een pdf-bestand kun je openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.
Wettelijke kaders trouwen op locatie
Artikel 63, lid 1, Burgerlijk Wetboek, Boek 1
Een huwelijk wordt in het openbaar in het gemeentehuis voltrokken ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de door de aanstaande echtgenoten aangewezen gemeente in tegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen.
Artikel 64 Burgerlijk Wetboek, Boek 1
Indien een der partijen uit hoofde van een behoorlijk bewezen wettig beletsel verhinderd wordt zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk worden voltrokken in een bijzonder huis binnen dezelfde gemeente, mits dit in tegenwoordigheid van zes meerderjarige getuigen geschiedt. Op het moment dat een locatie wordt aangewezen als trouwlocatie betreft het dus geen “bijzonder huis” en daardoor treedt artikel 63 in werking voor wat betreft het aantal getuigen.
Artikel 1, lid 1 Besluit burgerlijke stand 1994
- De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun ambtsbezigheden in het gemeentehuis.
Artikel 5, Wet rechten burgerlijke stand
- Het lokaal, in het huis der gemeente voor de huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap bestemd, wordt door het college van burgemeester en wethouders beschikbaar gesteld.
- Voor huwelijkssluiting, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap, op andere tijd of andere wijze dan waarop zij ingevolge het voorschrift van het voorgaande artikel kosteloos plaats heeft, kan door de gemeente een recht worden geheven als bedoeld in artikel 229 van de Gemeentewet.
Artikel 108, lid 1 Gemeentewet
De bevoegdheid tot regeling en bestuur inzake de huishouding van de gemeente wordt aan het gemeentebestuur overgelaten.
Artikel 147, lid 2 Gemeentewet
De overige bevoegdheden, bedoeld in artikel 108, eerste lid, berusten bij de raad.
Richtlijnen en wettelijke kaders voor het aanwijzen van huwelijkslocaties
Waar in de tekst staat ‘huwelijk’ kan ook worden gelezen ‘partnerschapsregistratie’.
Algemene voorwaarden
- De locatie moet zich bevinden binnen de grenzen van de gemeente Bladel.
- De locatie moet voldoen aan eisen in het belang van de brandveiligheid en er mag geen overlast veroorzaakt worden. Bij een huwelijksvoltrekking waar meer dan 50 personen aanwezig zijn, is het mogelijk dat extra maatregelen moeten worden getroffen voor veiligheid van de locatie. Bij plaatsing van een tent moet een ingetekende plattegrond van de tent bij het aanvraagformulier worden gevoegd.
- De locatie moet voldoen aan het openbaarheidscriterium. De ruimte waar het huwelijk gaat plaatsvinden, moet geschikt zijn voor de te verwachten genodigden en niet genodigden. Openbaarheid wil dus ook zeggen dat iedereen die bij de huwelijksvoltrekking aanwezig wil zijn, moet worden toegelaten.
- De aanwezigheid mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of goede zeden en de locatie moet representatief zijn.
- De locatie moet een gebouw zijn. Hieronder wordt tevens verstaan een ruimte in de open lucht met degelijke overkapping. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar een gebouw om de veiligheid van de aanwezigen en (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand te waarborgen. De aanvrager blijft verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken.
- Het is niet toegestaan om een huwelijk te voltrekken tegelijkertijd met de inzegening van het huwelijk door een kerk- of geloofsgemeenschap.
- De kosten voor het gebruik van de huwelijkslocatie zijn voor rekening van de aanvrager.
Bijzondere voorwaarden
- De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet zijn/haar werk ongestoord kunnen verrichten. Er moet een afsluitbare kleedruimte beschikbaar zijn.
- De locatie is toegankelijk voor minder valide bezoekers, voldoende verlicht en verwarmd.
- Aanwezig: garderobe, toilet, zitplaats voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, het bruidspaar en de gasten, een tafel voor het ondertekenen van de akte.
- Aanwijzing leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting en verzorging van de locatie.
- Het verzoek om een locatie als huwelijkslocatie aan te wijzen, kan tot 10 weken voor de huwelijksdatum worden ingediend.
- De gemeente draagt zorg voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, een bode en voor retournering in goede staat van de huwelijksakte naar het gemeentehuis direct na de huwelijksvoltrekking. - De rechten en plichten voortvloeiende uit de aanwijzing van de aangewezen locatie moeten worden gegarandeerd en nagekomen.
- Indien de locatie niet voldoet aan de voorwaarden kan het verzoek tot aanwijzing van de locatie als huwelijkslocatie worden geweigerd.
- Activiteiten en/of festiviteiten buiten de huwelijksceremonie vallen niet onder verantwoordelijkheid van de gemeente Bladel.
- De als trouwzaal bestemde ruimte moet voor ieder paar dat daarom verzoekt beschikbaar zijn, ongeacht de levensovertuiging, religie of seksuele geaardheid.
- In de als trouwzaal bestemde ruimte mag niet worden gerookt en geen alcoholhoudende drank worden genuttigd.
Dagen en tijden voltrekken van een huwelijk
De dagen en tijden voor trouwen op locatie zijn gelijkgesteld met de mogelijke dagen en tijden van trouwen in het gemeentehuis: Maandag tot en met zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur.
Kosteloos trouwen op maandag om 9.00 uur en om 9.30 uur kan uitsluitend in het gemeentehuis.
Adviezen voor het plaatsen en in gebruik nemen van een tent, schuur of andere ruimte (niet bedoeld voor bewoning) ten behoeve van huwelijksfeesten.
A. Tent/schuur of dergelijke en de omgeving ervan
- Zorg dat de constructie van de tent voldoende stabiliteit heeft.
- Zorg dat de constructiematerialen van de tent en het tentdoek voldoende brandvertragend zijn.
- Nooduitgangen moeten met één handeling (zonder gebruik van losse voorwerpen) over de volle breedte te openen zijn en als mogelijk draaien in de richting van de vluchtroute.
- Zorg dat de toegangen tot het terrein en de tent worden vrijgehouden van geparkeerde auto’s, (brom)fietsen en overige obstakels.
- Zorg dat de tent voor brandweervoertuigen tot op een afstand van minimaal 30 meter bereikbaar is.
- Zorg dat de ligging van de tent met inbegrip van eventuele scheerlijnen enz. zodanig is, dat voldoende ruimte beschikbaar is (minimaal 3,50 meter) voor een snelle en veilige ontvluchting vanuit de tent naar de openbare weg.
- Zorg dat brandkranen vrij worden gehouden (van bv geparkeerde auto’s) en bereikbaar zijn voor brandweervoertuigen.
B. Stoffering en versiering
- Indien versiering wordt aangebracht, zorg dan dat tussen de vloer en de versiering minimaal 2,50 meter vrije ruimte overblijft.
- Zorg dat versieringen van papier, dennengroen, tempex, plastic, netten of andere brandbare stoffen vlamdovend zijn.
- Zorg dat lopers, matten en dergelijke die in vluchtwegen liggen, vast aan de vloer (grond) zijn bevestigd. 4. Zorg dat kabels en snoeren die over de vloer lopen met goede plakstrips zijn afgeplakt.
C. Open vuur en blusmiddelen
- Vermijd open vuur in of nabij de tent. Barbecue of bak / braad / kook op veilige afstand of voldoende afgeschermd, hierbij moet altijd een blusmiddel in de directe nabijheid zijn. Gasslangen en regelaars moeten gekeurd en veilig zijn.
- Verwarmingstoestellen met een open verbrandingskamer waarbij de warme lucht in de tent wordt verspreid (zgn. heteluchtkanonnen), zijn toegestaan mits zij duidelijk zijn afgeschermd.
- Zorg voor de aanwezigheid van één of meerdere brandblussers (inhoud 6kg) op een goed zichtbare en bereikbare plaats (bij voorkeur in de nabijheid van bedienend personeel). De blussers moeten voorzien zijn van een geldige keuringssticker.
Informatie
Als je nog vragen hebt over brandveiligheid, kun je contact opnemen met de afdeling Veiligheid, Toezicht en Handhaving via vergunningen@bladel.nl