Gemeenteraad neemt belangrijke besluiten voor de toekomst

2025 was het laatste volledige jaar van deze bestuursperiode. Op 18 maart 2026 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. We blikken terug op een jaar waarin we als gemeenteraad een aantal belangrijke besluiten hebben genomen voor onze gemeente en inwoners. Ook hebben wij een groot aantal inwoners mogen ontvangen en nader kennis laten maken met de lokale democratie. Onze speciale gasten van de raad, de initiatiefnemers die deelnamen aan de ideeënmarkt en de cursisten Politiek actief voor de gemeente. 

Onze gemeenteraad voert het debat op een sterke, inhoudelijke manier en laat zien hoe goede samenwerking hoort te zijn. Verschillende meningen horen daarbij, maar het gesprek blijft altijd respectvol. Bovendien kijkt de raad kritisch mee bij de uitvoering van besluiten door het college en geeft daarmee uitstekend invulling aan zijn controlerende rol.”

Burgemeester Maurits van den Bosch, voorzitter gemeenteraad

 

Zwembad en zwemvijver

Al zo’n 21 jaar, na de sluiting van het buitenzwembad, loopt de discussie over de (buiten)zwemgelegenheid in Bladel. Op 10 juli 2025 nam de gemeenteraad van Bladel een historisch besluit over de zwemvoorzieningen bij de Egyptische Poort. Er komt een nieuw binnenzwembad en een zwemvijver. Hiervoor heeft de gemeenteraad 18,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. Niet eerder was er in de gemeenteraad een meerderheid voor de voorgestelde plannen.

Raad drukt zijn stempel

De raad besloot recreatie-elementen zoals een glijbaan, whirlpool en sauna toe te voegen aan het binnenzwembad. Bij de realisatie van de zwemvijver vraagt de gemeenteraad om extra maatregelen om de veiligheid en controle te vergroten.

Daarnaast verzoekt de raad het college van burgemeester en wethouders om andere kansen en initiatieven in en rondom sportcentrum en zwemvijver te omarmen. Op die manier worden de mogelijkheden die dit gebied heeft het beste benut en kunnen zoveel mogelijk inwoners er gebruik van maken.

Onderwijs

In 2025 heeft het thema onderwijs diverse keren op de raadsagenda gestaan. De gemeente heeft de taak om te zorgen voor goede onderwijshuisvesting, voldoende schoolaanbod in het openbaar basisonderwijs en ondersteuning voor leerlingen met onderwijsachterstanden en leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen reizen. Schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke invulling van het onderwijs.

Toekomstbestendige schoolgebouwen

In mei hebben we het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2025-2040 vastgesteld. Dat betekent dat 8,3 miljoen euro beschikbaar is gesteld om tot 2040 te investeren in verbetering van schoolgebouwen. Het geld gaat onder meer naar de uitbreiding van bassischool Het Palet in Hapert en vernieuwing of een eventuele verplaatsing van speciaal basisonderwijs De Piramide in Bladel. 

Ontwikkelingskansen voor alle kinderen

Gemeente Bladel wil dat alle kinderen in onze gemeente mee kunnen doen. Tijdens zijn vergadering van 25 september 2025 heeft de gemeenteraad het onderwijsachterstandenbeleid 2025-2028 vastgesteld. Het beleid is erop gericht om ontwikkel- en onderwijskansen van kinderen te vergroten door achterstanden zo vroeg mogelijk te signaleren, voorkomen en aanpakken. Als gemeente hebben we ook de verplichting om te zorgen voor voorschoolse educatie voor jonge kinderen met een taalachterstand. Hiervoor werken we veel samen met kinderdagverblijven, bibliotheek, scholen, GGD en andere partners.

Laagdrempelig leerlingenvervoer

Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. De gemeente kan in sommige gevallen ondersteunen in het vervoer van een kind naar een passende school. In de gemeenteraadsvergadering van 13 november 2025 nam de raad een besluit over het leerlingenvervoer. De gemeenteraad vindt het, net als het college, belangrijk dat kinderen leren om zelfstandig naar school te gaan, maar hecht ook waarde aan een laagdrempelige voorziening voor kinderen die dit nodig hebben. Daarom besloot de gemeenteraad het plan aan te passen: (1) de minimale afstand van huis naar school wordt verlaagd van 6 naar 4 km en (2) leerlingen van speciaal (basis)onderwijs worden altijd thuis opgehaald, er komt geen centrale opstapplaats 

Financieel gezond

Gemeenten zijn voor hun inkomsten grotendeels afhankelijk van het Rijk. Door nieuw beleid van het Rijk krijgt de gemeente Bladel vanaf 2026 minder geld. Hierdoor ontstaat een financieel tekort in de gemeentebegroting. Om de gemeente Bladel financieel gezond te houden heeft de gemeenteraad in 2025 keuzes gemaakt. De gemeentelijke inkomsten worden vergroot door een verhoging van de onroerendezaakbelasting, de rioolhefffing en de toeristenbelasting. Daarnaast wordt bezuinigd op de uitvoeringsorganisaties KempenPlus en Samenwerking Kempengemeenten, het bomenonderhoud en de subsidie voor de bibliotheek.

Einde bestuursperiode in zicht

De gemeenteraad wil in het eerste kwartaal van 2026 nog besluiten nemen over ontwikkeling van Markthof (voorheen Posthof), de lokale economische visie en de mogelijke verplaatsing van de brandweer en gemeentewerf naar het Kempisch Bedrijvenpark. 

Burgemeester Maurits van den Bosch: “Op 18 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en neemt beslissingen die onze gemeente raken. Raadsleden luisteren naar jouw ideeën en belangen en wegen deze mee in de besluitvorming. Door te stemmen bepaal je wie de komende vier jaar namens jou in de raad zit. Doe mee en laat je stem horen!”

We kijken uit naar de gemeenteraadsverkiezingen. En willen iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd, zodat we samen nog fijner kunnen wonen, werken en recreëren in onze mooie gemeente. 

Voor nu wensen wij jullie fijne feestdagen en het beste voor 2026!

Wil je meer weten over de samenstelling en het werk van de gemeenteraad? Of over hoe je met ons in contact kunt komen? Ga naar: www.bladel.nl/gemeenteraad

De gemeenteraad in de samenleving:

Eén van de gepresenteerde ideeën tijdens de ideeënmarkt
Gast van de raad
Cursisten Politiek Actief ontvangen certificaat
Gemeenteraad na raadsvergadering van november