Gemeenteraad houdt vast aan huidige regeling leerlingenvervoer
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 13 november ging het over het leerlingenvervoer en het energiebeleid. Eén raadslid verliet de vergadering kortstondig en had daarvoor een goede reden.

Leerlingenvervoer is voor kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen, bijvoorbeeld door ziekte, een handicap of gedragsproblemen. De gemeente beslist of een kind recht heeft op leerlingenvervoer en maakt hiervoor regels. Het college van burgemeester en wethouders stelde de gemeenteraad onlangs voor de regeling voor leerlingenvervoer aan te passen. Het college wilde hiermee dit onderwerp voor meerdere jaren goed geregeld hebben, min of meer in lijn met andere Kempengemeenten en bovendien efficiënter. Zo zou de minimale afstand om in aanmerking te komen voor leerlingenvervoer tussen woning en school van de leerling omhooggaan van vier naar zes kilometer. Ook zouden basisschoolleerlingen die daartoe in staat zijn voortaan worden opgehaald bij een opstapplaats in plaats van thuis. Dat zou de busritten verkorten, waardoor de leerlingen minder lang onderweg zijn en de zelfredzaamheid van leerlingen vergroten.
Evaluatie ontbreekt
Geen enkele raadsfractie is enthousiast over de aanpassingen. Partijen geven aan dat bij het ingaan van de vorige verordening voor leerlingenvervoer was afgesproken dat er een evaluatie zou komen. Dat is nooit gebeurd en dat is een gemiste kans, aldus Bladel Transparant (BT), PRO5 en CDA. PRO5 is niet gevoelig voor het argument van wethouder Van Dongen - Hermans dat de regeling helpt om de leerlingen zelfredzamer te maken. Dat kan ook op andere manieren, aldus PRO5. Bovendien lijken er geen zware financiële redenen te zijn om het leerlingenvervoer anders te organiseren. BT, PRO5 en CDA dienen een amendement in: een wijziging op het raadsvoorstel. Dat amendement wordt aangenomen. Het houdt in dat leerlingen gedurende het (speciaal) basisonderwijs thuis worden opgehaald en de ondergrens van 4 kilometer gehandhaafd blijft.
Kadernota energiebeleid 2026-2030
Bladel heeft nieuw beleid opgesteld voor een meer duurzame en energiebestendige energievoorziening. Hoe dat eruit moet komen te zien, is vastgelegd in de kadernota energiebeleid 2026-2030. Daarin maakt Bladel duidelijke keuzes. De belangrijkste: in Bladel komt geen extra grootschalige opwek van wind- en zonne-energie. Wel komen er vier windmolens nabij de A67: windpark De Pals. De vergunningen daarvoor zijn afgegeven. Bladel Transparant dient een amendement in. De strekking daarvan is dat windpark De Pals later niet zal worden uitgebreid. Dit amendement wordt aangenomen. Leuk om te weten: CDA-raadslid Marco Schoenmakers geeft aan dat hij een belang heeft in het windpark en verlaat de raadszaal tijdens de behandeling van dit agendapunt. Hij heeft dus ook niet meegestemd.