Gemeenteraad Bladel akkoord met voorlopig ontwerp N284
In de laatste gemeenteraadvergadering van 2025 buigt de Bladelse gemeenteraad zich over twee agendapunten die veel mensen in de gemeente Bladel raken: de herinrichting van de N284 en de ontwikkelingen rond de Egyptische Poort.

De provinciale weg N284 is in Bladel nogal eens onderwerp van gesprek. Dat is niet zo gek, want wie tijdens de spits via deze weg naar de A67 of terug naar de gemeente Bladel wil, weet hoe druk het er dan is. Dat leidt niet alleen tot een veel langere reistijd dan buiten de spits, maar ook tot gevaarlijke situaties. Er is een voorlopig ontwerp gemaakt om de weg anders in te richten. Het verkeer zal dan beter doorstromen en de veiligheid wordt verbeterd.
Zorgen over verkeersveiligheid en bereikbaarheid
Tijdens de raadsvergadering maken drie inwoners gebruik van het spreekrecht. Ze maken zich zorgen en zijn kritisch. Niet alleen over het ontwerp, maar ook over de gevolgde procedure. Sommige bewoners voelen zich onvoldoende gehoord. Hun belangrijkste zorgen zijn: de slechte ontsluiting van Bladel-Zuid door het afsluiten van de Uitgang. En dat met het afsluiten van de Rondweg bij KSE het (vracht)verkeer zich via de Bleijenhoek door het centrum van Bladel zal persen, met overlast en gevaarlijke situaties tot gevolg.
De fracties begrijpen de zorgen van de insprekers. Zo denkt CDA dat een rondweg rond Hapert een goed idee zou kunnen zijn. Alleen: zo’n procedure duurt misschien wel twintig jaar en er moet nú iets aan de weg gebeuren, aldus de VHP. Bladel Transparant (BT) ziet naast positieve punten in het ontwerp, zoals een verbeterde doorstroming, ook knelpunten, bijvoorbeeld de doorstroming op het Kempisch Bedrijvenpark en de afsluiting van de Uitgang. PRO5 vindt het voorlopig ontwerp van de provinciale weg goed doordacht. Wel moet Bladel goed kijken naar de gevolgen voor het eigen wegennet.
De gemeenteraad besluit geen wijzigingen meer aan te willen brengen op het ontwerp van de N284. Op 26 januari stelt de stuurgroep, met vertegenwoordigers van provincie, Reusel-De Mierden en Bladel, het voorlopig ontwerp vast. Wel geeft de gemeenteraad het college opdracht drie opties voor het eigen wegennet nader uit te werken: het kruispunt Bleijenhoek/Leemskuilen, de fietsvoorziening Hallenstraat en verbetering van het wegennet in Bladel-Zuid. Daarnaast neemt de raad twee moties aan. Die houden in dat het vrachtverkeer via Bladel centrum (Europalaan) wordt geminimaliseerd en dat een onderzoek komt naar het doortrekken van de Lange Trekken richting het Kempisch Bedrijvenpark.
Lagere opbrengst Egyptische Poort
Een ander agendapunt waar de raad uitvoerig over praat, is de grondexploitatie (zeg maar grondverkoop voor woningbouw) van de Egyptische Poort in Bladel. De Egyptische Poort is een gebied dat als voornaamste functie sport en recreatie heeft. Er zijn ook 50 woningen gepland. In een vroeger stadium is gesproken over 75 en zelfs 100 woningen. De hoop was dat uit de verkoop van de grond andere voorzieningen zoals wegen en een zwembad deels konden worden betaald. De geschatte opbrengst is echter gedaald van € 3,4 miljoen naar € 1,1 miljoen. De reden: in de aanvankelijke berekening was geen rekening gehouden met de aanleg van de noordelijke ontsluitingsweg en de kosten voor de sloop en sanering van stallen vallen tegen.
De VHP stelt via een motie voor om de opbrengst te verhogen door meer woningen te bouwen. Het CDA en BT zien dat niet zitten. ‘Wij willen overal bouwen in Bladel, maar niet bij de Egyptische Poort, want dat gebied is juist bedoeld voor sport en recreatie. Bovendien: als je nog eens een extra padel- of voetbalveld nodig hebt, zou dat het zoekgebied moeten zijn.’ De raad besluit het aantal woningen niet te verhogen en accepteert dat de opbrengst van de grondverkoop lager uitvalt. De motie van VHP wordt door een meerderheid van CDA en BT verworpen.