Asielopvang
Momenteel vangt de gemeente Bladel geen asielzoekers op. Sinds 1 februari 2024 is de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (bekend als de Spreidingswet) van kracht. Het doel van de wet is te komen tot voldoende opvangplekken en een evenwichtigere verdeling van asielzoekers over provincies en gemeenten. Gemeenten moeten dus zorgen voor voldoende opvang van asielzoekers.
Proces
Op dit moment staan alle mogelijkheden voor toekomstige opvanglocaties in onze gemeente nog open. Er staat nog niks vast. Het college van burgemeester en wethouders heeft in de zomer van 2025 uitgangspunten vastgesteld waaraan de toekomstige asielopvang moet voldoen. Deze uitgangspunten zijn het resultaat van de ervaringen die de gemeente Bladel en de regio Zuidoost-Brabant in de afgelopen jaren hebben opgedaan. In 2024 heeft de gemeente Bladel een inwonersonderzoek gehouden en een inwonersavond georganiseerd. Ook de resultaten hiervan zijn meegenomen in de uitgangspunten.
Uitgangspunten waar toekomstige opvang aan moet voldoen
Het college van burgemeester en wethouders heeft zestien uitgangspunten vastgesteld waarin een toekomstige opvanglocaties voor asielzoekers aan moet voldoen:
- De gemeente Bladel neemt haar verantwoordelijkheid met betrekking tot minimaal de eigen asielopvang.
Er is een landelijk tekort aan opvanglocaties voor asielzoekers. De gemeente Bladel wil meewerken aan de Spreidingswet en wil hierin haar verantwoordelijkheid nemen. - De gemeente heeft de regie bij het vinden en realiseren van opvanglocatie voor asielzoekers in de gemeente Bladel.
Het is een taak van de gemeente om een geschikte opvanglocatie voor asielzoekers te vinden. - Het college heeft de bevoegdheid een locatie vast te stellen.
Nadat de gemeenteraad de uitgangspunten heeft vastgesteld is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om op basis van de criteria voor de locatiekeuze een specifieke locatie aan te wijzen en verder uit te werken met het COA. - De raad wordt betrokken en volledig geïnformeerd bij het proces van het realiseren van de opvanglocatie.
De gemeenteraad ontvangt regelmatig informatie over de ontwikkeling van de opvanglocatie. - Asielzoekers voelen zich veilig, welkom en worden behandeld als nieuwe (al dan niet tijdelijke) inwoners van gemeente Bladel. De lokale gemeenschap wordt hier zo veel mogelijk bij betrokken.
Het is belangrijk dat deze nieuwe groep inwoners zich, net als de huidige inwoners van gemeente Bladel, welkom en veilig voelt in onze gemeente. We zorgen dat zij toegang hebben tot de benodigde voorzieningen en stimuleren integratie in de gemeenschap. - We dragen zorg voor een menselijke opvang die gericht is op zelfredzaamheid van de bewoners en deelname aan de maatschappij. Voor ons past kortdurende crisisopvang daar niet bij.
Hierbij staan veiligheid, gezonde leefomstandigheden, adequate dagbesteding, daar waar mogelijk deelname aan de arbeidsmarkt, autonomie en privacy voorop. - De opvanglocatie is veilig en waarborgt de privacy voor de bewoners én omwonenden.
Dat betekent dat er aandacht is voor zowel de lichamelijke als geestelijke gezondheid van de vluchtelingen. Ook voor omwonenden zijn een gevoel van veiligheid en privacy een belangrijk doel. - Er is permanente aanwezigheid van COA personeel op de opvanglocatie.
Het COA is 24/7 op de locatie aanwezig en aanspreekbaar voor bewoners van de opvanglocatie en voor inwoners van de gemeente Bladel. - De opvang heeft een minimale capaciteit van 100 bewoners.
Bij 100 bewoners is er de zekerheid van permanente aanwezigheid van het COA personeel. - Kinderen in de opvang hebben toegang tot onderwijs.
De gemeente Bladel zorgt samen met kindcentra en basisscholen uit de gemeente en met het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs uit de gemeente en omgeving voor toegang tot het wettelijk verplichte onderwijs. - De gemeente onderbouwt de keuze voor de uiteindelijke locatie.
Onderstaande criteria worden meegenomen in de bepaling van de exacte plaats van de opvanglocatie:
• De locatie is eigendom van de gemeente.
• Voorzieningen zoals winkels zijn op loop- en fietsafstand gelegen.
• De locatie is voor minimaal 10 jaar beschikbaar.
• Er zijn geen belemmeringen op het gebied van milieu of civiele techniek.
• Het perceel heeft een oppervlakte van één tot twee ha. - De inrichting van een locatie hangt af van de locatie en de doelgroep. Hierbij worden ook de uitgangspunten van het COA en het ruimtelijk functioneel programma van eisen voor opvang geraadpleegd.
Voor extra faciliteiten wordt gekeken naar wat de doelgroep en omgeving nodig heeft. - Inwoners, bedrijven en organisaties weten welke opgaven de gemeente heeft, wie daarbij betrokken zijn, welke afwegingen moeten worden gemaakt en hoe het besluitvormingsproces loopt.
De gemeente Bladel staat positief tegenover de opgave die we hebben dit willen we ook uitdragen naar onze inwoners. Belanghebbenden worden op een professionele en zorgvuldige manier geïnformeerd en meegenomen in het proces. - De gemeente draagt zorg voor een actieve informatievoorziening naar inwoners, bedrijven en organisaties bij het ontwikkelen van de opvanglocatie.
Belangrijk is dat de verschillende groepen zich welkom en veilig voelen in de gemeente Bladel. Dat kan alleen gerealiseerd worden in samenwerking met de inwoners van gemeente Bladel. Inwoners kunnen ideeën aandragen om de realisatie van een opvanglocatie tot een succes te maken. - De realisatiekosten van een locatie voor asielzoekers is in de basis budgetneutraal voor de gemeente.
Het Rijk / COA neemt de kosten voor de bouw en exploitatie van de opvanglocatie voor haar rekening. De gemeente Bladel zorgt voor de benodigde ambtelijke inzet binnen de bestaande begroting. - We zorgen dat dit besluitvormende proces op een voortvarende wijze verloopt.
Rekening houdend met de termijnen van de Spreidingswet en het tekort aan plekken voor asielopvang is presentatie van een besluitvorming over een voorkeurslocatie in 2025 wenselijk en mogelijk.
Besluitvorming uitgangspunten voor asielopvang
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 25 september 2025 neemt de gemeenteraad een besluit over de uitgangspunten waaraan asielopvang moet voldoen.
Voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering van 25 september 2025 is er op dinsdag 26 augustus een beeldvormende raadsinformatieavond en op 11 september 2025 volgt de behandeling in de commissie mid-delen & algemene zaken.
Vervolg
Na besluitvorming tijdens de gemeenteraadsvergadering van 25 september 2025 gaat het college van bur-gemeester en wethouders verder met de uitvoering van asielopvang.
Op deze webpagina houden we je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
Contact
Op deze pagina houden we je op de hoogte over de asielopvang binnen onze gemeente. Heb je na het lezen van de informatie nog vragen? Mail dan naar asielopvang@bladel.nl.