Wat is het?

Je betaalt mee aan de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Je krijgt hiervoor een aanslag afvalstoffenheffing. Die afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht en een variabel recht. Je bent verplicht om deze afvalstoffenheffing te betalen, ook als je nooit afval aanbiedt.

Met dagtekening 24 februari 2024 ontvang je de WOZ-beschikking, aanslag onroerende zaakbelastingen en het vastrecht voor de afvalstoffen- en rioolheffing op één biljet. De diftar 2023 (ledigingen containers) wordt gecombineerd met de aanslag voor belastingjaar 2024. 

Automatisch incasso

Je kunt de gemeente het hele jaar door machtigen voor de automatische incasso van je belastingaanslag. Als je gebruik maakt van automatische incasso wordt de aanslag in 10 termijnen geïncasseerd. Deze termijnen gaan in vanaf één maand na de dagtekening van je aanslag. Heb je automatische incasso en het totaal van het aanslagbedrag is minder dan € 50,00 dan wordt het bedrag in één termijn van je betaalrekening afgeschreven. Voor meer informatie kijk bij: Automatische incasso, machtiging

Verhuizing

Geef een verhuizing ook tijdig door aan het Klant Contact Centrum in het gemeentehuis, tel. 0497 - 36 16 36. Als je gaat verhuizen naar een andere gemeente, wordt de aanslag automatisch gecorrigeerd. Kom je in de gemeente wonen, dan ontvang je een aanslag over de volle maanden die nog resteren.

Laat bij verhuizing de afvalcontainers of -emmers, de milieubox en de papiercontainer leeg, schoon en zo mogelijk in een afgesloten ruimte achter. Deze horen namelijk bij het pand. Ook je milieupas moet je in de woning achterlaten of overhandigen aan de nieuwe bewoners.

Kosten

Tarieven Afvalstoffenheffing 2024

De netto kosten voor inzameling en verwerking van huishoudelijk afval moeten voor 100% gedekt worden door de afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht en een variabel recht. Het vastrecht wordt bij iedere huisaansluiting in rekening gebracht, ongeacht of je veel of weinig afval aanbiedt. In het vastrecht zijn onder andere de kosten opgenomen voor de inzameling van papier, glas, luiers, klein chemisch afval, plastic verpakkingsafval en de exploitatiekosten voor de milieustraat. De hoogte van het variabel recht is afhankelijk van het volume van je containers en het aantal keren dat je de containers aan de weg zet of het aantal keren dat je gebruik hebt gemaakt van de ondergrondse container. Daarbij maakt het niet uit of de container wel of niet vol is.

Het tarief van het vastrecht bedraagt € 10,32 per maand (€ 123,84 per jaar).

Volume RestafvalGft
25 liter emmer€ 3,15€ 0,57
80 liter container € 7,67€ 0,90
140 liter container€ 9,38€ 0,94
240 liter container€ 14,75€ 1,25
30 liter tariefzak (Netersel)€ 2,30 
storten afval in ondergrondse container (60 liter) per keer€ 4,46 
storten afval in ondergrondse container (30 liter) per keer€ 2,30 

Aanvullende informatie

Aanslag gemeentelijke belastingen via Mijn.Overheid.nl

In 2024 is het ook mogelijk om de aanslag digitaal te ontvangen via www.mijn.overheid.nl(externe link), in plaats van per post. Je kunt daar veilig en gemakkelijk inloggen met je DigiD. Log je in als bedrijf, dan kan dat met e-Herkenning. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je je account op mijn.overheid.nl activeert en vervolgens aangeeft dat je digitale post wilt ontvangen van de gemeente Bladel. Vul ook je e-mailadres in. Zodra er nieuwe digitale post beschikbaar is, ontvang je een e-mail. Hoe je het account activeert zie je in het filmpje op www.mijn.overheid.nl(externe link). Als je geen gebruik maakt van automatische incasso dan bestaat via mijnoverheid de mogelijkheid om via iDeal de aanslag te betalen.

Bezwaren

Wanneer je het niet eens bent met een nota dan kun je binnen zes weken na dagtekening van de nota een bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente Bladel, Postbus 11, 5530 AA Bladel.

Tarievenlijst Gemeentelijke Belastingen 2024