Pagina opties

Groter
A A

Zorgloket

Openingstijden en bereikbaarheid

Het Zorgloket is gevestigd in het gemeentehuis van Bladel:

Markt 21, 5531 BC Bladel
tel. 0497 - 36 16 36

Geopend: ma t/m vr 9.00-12.00 uur.
 

Zorgloket

Bij het Zorgloket kunt u terecht met vragen over zorg en ondersteuning, waaronder huishoudelijke hulp, ondersteuning voor mantelzorgers, vervoersvoorzieningen en voorzieningen zoals een rolstoel of aanpassingen in de woning. Ook kunt u terecht voor andere diensten zoals de warme maaltijdvoorziening, sociale alarmering en onafhankelijke cliëntondersteuning.

U kunt het Zorgloket tijdens openingsuren telefonisch bereiken of u kunt zich melden bij de receptie van het gemeentehuis. De loketconsulent staat u te woord als u vragen heeft over voorzieningen, als u hierover advies wilt of als u een melding wilt doen om een voorziening aan te vragen. Afhankelijk van uw vraag kan de loketconsulent u direct helpen of wordt u doorverwezen naar de juiste instantie.

Wmo

De Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen in de maatschappij en zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen en leven. Zelfstandig wonen en leven betekent dat u het huis schoon kunt houden, zich in en om uw huis kunt verplaatsen, binnen uw woonplaats/regio kunt reizen, mensen kunt ontmoeten en een zinvolle dagbesteding heeft.

Als u behoefte heeft aan ondersteuning, bijvoorbeeld in het huishouden, bij vervoer, in uw woning of bij een zinvolle dagbesteding, dan gaat u eerst op zoek naar eigen oplossingen. Kan iemand van de familie, buren of bekenden u helpen bij uw ondersteuningsvraag en in hoeverre bent u in staat om zelf oplossingen te betalen?

Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, kunt u contact opnemen met het Zorgloket Bladel en kan de gemeente u mogelijk ondersteuning bieden.

Gesprek

Wanneer u een melding indient voor een Wmo-voorziening zal een van de Wmo-consulenten contact met u opnemen om u thuis te bezoeken. Tijdens dit  gesprek worden uw situatie en de resultaten die u wilt bereiken, besproken. U kunt zich in dit gesprek laten bijstaan door iemand uit uw eigen omgeving of door een onafhankelijke cliëntondersteuner. Wanneer u ondersteuning wenst van een onafhankelijke cliëntondersteuner kunt u contact opnemen met het Zorgloket.

De Wmo-consulenten kijken tijdens het gesprek altijd eerst naar wat u zelf kunt doen, wat uw omgeving kan doen en waar u vervolgens nog ondersteuning bij nodig heeft. U zoekt samen met de Wmo-consulent naar de mogelijkheden. Dit kan bijvoorbeeld een zelfhulpgroep zijn, dagbesteding voor ouderen die geboden wordt door vrijwilligers (huiskamers) en/of dagbesteding bij een zorgaanbieder (via een individuele voorziening). U kunt in het gesprek zelf aangeven wat het beste bij u past.

Na dit gesprek ontvangt u een brief met een gespreksverslag. In dit verslag leest u samengevat wat er tijdens het gesprek is besproken en welke afspraken er zijn gemaakt.

Wanneer beoordeeld is dat u in aanmerking komt voor een Wmo-voorziening zal van uw melding een aanvraag worden gemaakt en zal de Wmo-consulent u informeren over het verdere verloop van uw aanvraag.

Individuele voorzieningen


Overige hulp en ondersteuning

U kunt ook bij het zorgloket terecht voor de volgende hulp en ondersteuning:


Cliëntondersteuning

Cliëntondersteuners geven informatie, advies en kortdurende ondersteuning, door u te helpen uw vraag duidelijk te krijgen, samen met u oplossingen te bedenken en keuzes te maken.

Heeft u na het lezen van de folder nog vragen, neemt u dan gerust contact op met het Zorgloket.

Te downloaden: